Kişinin yasevimliığı topluluk zarfında kıymeti olan , kudret, şekil ve öbür davranış biçimlerini vüruttirdiği vetirelerin tübaşöğretmen.
Yetişek, önceden saptanmış esaslara bakarak insanların davranışlarında belirli vürutmeler sağlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Yetişek; kişinin davranışlarındaki yaşantısı vasıtasıyla kasıtlı olarak ve isteyerek bileğnöbetme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kadar eğitimin bir çok tanılamamı binalabilmektedir. Ancak, günümüzde çoğunlukla tercih edilen tanılamam:
“Ferdin davranışında, kendi yaşantısı vasıtasıyla ve kasıtlı olarak istenilen yönde( eğitimin fakatçlarına mütenasip ) bileğnöbetme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu tanıma bakarak;
· Yetişek bir vetiretir.
· Yetişek sürecinde, kişinin davranışlarının istenilen yönde bileğnöbettirilmesi fakatçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğnöbetme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Yetişek sürecinde kişinin kendi yaşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç gerçek öğesi vardır.
1. Fakatç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Değerlendirmeler
Yetişek fakatçla başlar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam paha ve değerlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı tam kültürler bâtınin özdeşdır. Fakatçların içeriği ve öğrenme bâtınin kullanılan öğretme şekilleri kültürden kültüre bakarak bileğnöbetebilir, fakat sürecin doğbeyı bileğnöbetmez.
Yetişek kapsamı ve tanılamamlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Tarih süresince birgeniş filozof ve eğitimci, eğitimin ne başüstüneğuna üzerine farklı farklı tanılamamlamalarda bulunmuşdolaşma. Günümüzde ise eğitimin kabul edilen ölçünlü tanılamamı şudur: Yetişek, kişinin davranışlarında kendi yaşantıları vasıtasıyla kasıtlı olarak istendik davranış bileğnöbetikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanılamamlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu tanılamamlamanın zarfında eğitime üzerine temelı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi yaşantıları vasıtasıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğnöbetikliği” ve “süreç” kadar kelimeler eğitimin anne taşlarıdır.
Yetişek, isim bâtınin hayat boyu devam eden bir vetiretir ve davranışlarda tadil meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise kişinin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik yani beklentilere ve hedeflere mütenasip olabileceği kadar istenmedik yönde bile vürutebilir. Yetişek sürecinin nöbetletilmesi ise kasıtlı yani programlı ve programlı olabileceği kadar vürutigüzel bile mümkün. Kasıtlı olarak yapılan eğitime formal eğitim bilimi, vürutigüzel yapılan eğitime ise informal eğitim bilimi denir. Henüz açıklayıcı bir örnek verirsek okul, dershane, eğitim bilimi merkezleri kadar mekânlarda verilen eğitim bilimi formal; kişinin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı sıfır eğitim bilimi ise informal eğitidir. Doğrusu eğitim bilimi sadece okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Yetişek Türleri
Yetişek türlerine bakarak sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim bilimi edinmek üzere iki tür ortaya çıkar. Formal eğitim bilimi okullarda ya da kurumlarda belirli bir plan ve program çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim bilimi tipinin belirli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim bilimi süreci yönetimsel bir kadro ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal eğitim bilimi ise hudayinabit vüruten hesapsız ve programsız yapılan eğitimdir ki duygusal bu eğitimi toplumsal çevresinden gizil olarak edilir.
Yetişek Sistemi
Yetişek, bir dizge olarak ele kızılındığında ise eğitim bilimi sisteminin üç gerçek ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, vetireler ve çıktılardır. çaykara; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, yapı, tesisat, maliyet, personel kadar fiziki unsurlardır. Müddetç; okul zarfında meydana gelen dersler, öğrenme yaşantıları ve öğüt aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde uzmanlık, yeterlilik, mezuniyet, sınav özları kadar istenilen davranış bileğnöbetiklikleridir.